Onboarding bij terugkomst na (langdurig) uitval van een medewerker, een thema voor jou?

Blog  onboarding na uitval wegens ziekte, sabbatical, langdurig verlof, burn - out, ongeval,..…..

Het indrukwekkende verhaal van een manager die geconfronteerd wordt met de uitval van één van zijn teamleden.

Machteloosheid

Op de terugweg naar huis zie ik telkens weer de ogen van Henk Jan voor me, aan het einde van ons gesprek vanmiddag. Een blik van wanhoop en machteloosheid. Bij het verlaten van mijn kantoor maakte hij een verslagen indruk.

Nu ik even alleen ben in de auto gaan mijn gedachten terug naar ons gesprek. Het was echt heftig. Ik voel me geraakt door de situatie en ergens is er ook het gevoel dat ik meer moet doen om de situatie te verbeteren, maar wat kan ik dan doen?

Het begin

De stilte in de auto maakt ruimte om terug te gaan naar het begin, want wat was het een verrijking voor onze organisatie en mijn team toen Henk Jan ons kwam versterken.

Hij bracht frisse wind, enthousiasme en zowel vakinhoudelijke verdieping als persoonlijke aanvulling op ons prettig functionerende team. Een team dat met veel plezier samenwerkt, elkaar uitdaagt en de ruimte geeft om te ontwikkelen. Trots ben ik op ‘mijn’ team, wat mij met open armen heeft ontvangen toen ik het team mocht gaan leiden.

De telefoon gaat

En dan gaat op een ochtend, bijna negen maanden geleden, mijn telefoon. De vrouw van Henk Jan belt en vertelt dat hij vannacht een hartinfarct heeft gehad.

Ook mijn wereld valt dan even stil. Als ik een beetje ben bekomen van de schrik maak ik me klaar om naar kantoor te gaan. Ik bereid me ondertussen voor om mijn team en het bedrijf te delen in het nieuws over Henk Jan. Het nieuws komt binnen als een bom en de rest van de dag is iedereen van slag en neemt zijn gedachten en gevoelens mee naar huis.

Het herstel

Het proces van herstel is voor Henk Jan begonnen, hij volgt een revalidatie traject en kan eigenlijk niet wachten om weer aan het werk te gaan.

Het team heeft ook een herstelperiode doorgemaakt na de uitval van Henk Jan en ondertussen de draad weer opgepakt. Zijn werkzaamheden zijn onder de andere teamleden verdeeld en na wat opstart problemen draait het team weer op volle toeren.

De terugkeer

De terugkeer van Henk Jan op de werkvloer verloopt in eerste instantie prettig en soepel. Zijn team geeft hem een warm onthaal en er is ook volop aandacht voor Henk Jan.

Als zijn eerste weken erop zitten gaan we samen terugkijken naar hoe het is verlopen. Het verrast mij als hij verteld dat het lijkt alsof hij de draad niet zo makkelijk oppakt en dat er in het team een soort van onzichtbare muur is ontstaan. Hij heeft het gevoel dat hij er niet bij hoort.

Een van de andere teamleden heeft mij bij het koffiezet apparaat al aangesproken dat er vermoedelijk meer tijd nodig is om weer op de oude voet verder te gaan. Het lijkt erop dat Henk Jan in de tijd dat hij er niet was, veranderd is.

In overleg met elkaar stel ik een teamoverleg voor om het met elkaar te bespreken. Zelf vind ik dat ook best spannend, want ik heb zelf ook wel ervaren dat het niet meer zo lekker loopt als dat het deed voor de uitval van Henk Jan. Eigenlijk weet ik zelf ook niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Het werk gaat door en ik wil ook dat het team weer kan samenwerken.

Iedereen doet zijn best om het werk te doen in een prettige werksfeer en toch ondervinden we dat het niet lekker loopt met elkaar.

Uitval, kort of langdurig wordt door zowel de organisatie, het team en de medewerker die uitvalt, anders ervaren. De organisatie en het team gaan verder terwijl het leven van de medewerker stilstaat.

Zoals je leest in het verhaal van Henk Jan wordt uitval , kort of langdurig, door zowel de organisatie, de leidinggevende, het team en de medewerker anders ervaren.

Herstellen

Uitvallen met een burn-out gaat vaak over het verleggen van persoonlijke grenzen en er overheen gaan, jezelf weggeven en uitputten. In het herstelproces is er veel aandacht voor het ontstaan van de uitval en hoe je hiermee verder kan om nieuwe uitval te voorkomen.

Terug naar de werkplek

En dan komt de volgende stap in het herstelproces, terugkeren op de werkplek. Een spannende stap want er is hard gewerkt aan de eigen ontwikkeling en nu gaat dit samenkomen met het werk.

Waarom is het zo belangrijk om het proces van terugkeer op de werkplek met zorg en aandacht te begeleiden als organisatie?

Als een medewerker terugkeert heeft hij of zij al een heel traject achter de rug. Ze zijn voldoende herstelt en in overleg met de bedrijfsarts gaan ze het weer ‘proberen’. Het is voor een ieder die betrokken is bij het herstelproces een spannend moment als degene die is uitgevallen weer terugkomt. Het raakt niet alleen de medewerker maar ook het team, de organisatie, de leidinggevende en alle andere collega’s en/of afdelingen.

Wat helpt bij het terugkeren?

  • Welkom, fijn dat je er weer bent is dan heel prettig om te horen en te ervaren.
  • Oprechte belangstelling voor het persoonlijke proces.
  • Vooraf samen bespreken wat nodig is en hoe je deze behoefte kan vervullen.
  • Samen beginnen met een kopje koffie of thee.
  • Team bij terugkomst betrekken

Het begeleiden van de re-integratie heeft aandacht nodig. Het brengt betrokken medewerkers die zich willen inzetten voor het team en de organisatie.

Wil jij hierover meer weten?

Kom naar de themadag:

Onboarding bij terugkomst na (langdurig) uitval van een medewerker.

Die dag ga je aan de slag met:

  • Welke factoren spelen een rol bij terugkeer na langdurig uitval?
  • Hoe verwelkom jij jouw collega terug op de werkvloer?
  • Wat kan jij vanuit jouw positie doen om het proces soepel te laten verlopen? 

Aan het einde van de themadag weet je niet alleen meer over het begeleiden van medewerkers die uitvallen, maar je kunt er ook daadwerkelijk mee aan de slag.

Door  Monique Schleicher en Sabine Obermayr – Adamzek

Locatie: Hanzestraat 1, Doetinchem.

Data:Vrijdag 12 april & 24 mei 2019 

Tijd: 9.30 uur tot 16.00 uur incl. lunch, inloop vanaf 9.00 uur


Schrijf je dan nu hieronder in voor de themadag:

https://www.desystemischeblik.nl/contact/​​​

Sabine Obermayr

About the Author

Sabine Obermayr

Ik ben een pro actieve mensen mens gespecialiseerd in out of de box oplossingen.Door mijn achtergrond in drama, filosofie, systemisch werk en Sjamanisme neem ik grotere verbanden waar, hoor ik het ongezegde en ben ik ondertussen expert in de verruiming van waarneming.Ik stel de vragen die openen, voorbij het zichtbare. Daarmee faciliteer ik verandering in vastgelopen situaties. In de persoonlijke sfeer, in teams en voor ondernemers.

Follow Sabine Obermayr:

>